Strategisch denken; hoe maak je het niet wollig en zwaar, maar juist krachtig én leuk?
Check hier de 4 punten om jouw strategie haarscherp te zien.
Ontdek dat je strategie dichterbij is dan je denkt en geniet van:
- focus,
- energie en
- vooruitgang!
Toen ik mijn bedrijf startte, dacht ik bij ‘strategisch denken’ vooral aan woorden als marktanalyse, businessmodel, doelgroep, targets en meerjarenplannen... Daar ging ik alleen niet echt ‘aan’ van staan. Tuurlijk, allemaal nuttig, maar het bleek niet de kern van mijn strategie.
Ik bleek mijn strategie al te pakken te hebben, voordat ik het zelf door had. Mijn focus was alleen verkeerd.
Omdat ik de strategie van mijn bedrijf buiten mijzelf plaatste. Op zich niet gek, want m’n doelen haal ik in de toekomst, mijn werk speelt zich af bij mijn klanten en de groei die ik wilde bereiken lag nog niet binnen handbereik, maar zag ik voor me in mijn gewenste situatie. Toch had ik -dichterbij dan ik dacht- onbewust de kern van mijn strategie allang in huis. De kern van mijn strategie zit namelijk in mijn drijfveer; mijn verlangen naar ontwikkeling.
Pas toen ik bij het stellen van mijn doelen mijn verlangen centraal kon stellen, ging het stromen. Die brein-brekende vragen kon ik ineens moeiteloos beantwoorden. Ik durfde te investeren in de keuzes die ik maak en kon groeien van vakvrouw naar ondernemer.
Tip: ga voor beiden in deze 4 stappen:
Hoe wil jij het verschil maken met jouw business? Voor wie voeg jij echt waarde toe? Verlangen zet je hart open en brengt je bij jouw missie. Verlangen zorgt voor een intrinsieke motivatie, waardoor je jouw doelen met meer drive wilt halen.
Je wilt immers een mooi bedrijf, geen hobby. Als je verlangen helder is, kun je alle business-tools uit de kast halen om jouw missie succesvol te volbrengen. Maak je doelen concreet en behapbaar en evalueer ze maandelijks, per kwartaal en jaarlijks. Dat vergt commitment en overgave, maar geeft ook richting, focus en energie.
Als het niet bijdraagt aan jouw #missie, heeft het geen waarde. Helpt een actie jou wel om dichter bij jouw verlangen te komen, dan krijgen ze vanzelf meer betekenis voor je en voelt het niet meer als krampachtig buffelen.
Bij iedere keuze die je maakt, kun je jouw verlangen als ijkpunt gebruiken om jouw route te bepalen. Draagt het bij aan je missie?: GO! Niet?: NO!
Toets de ervaringen die je meemaakt en kennis die je opdoet steeds aan jouw verlangen. Zo creëer je ruimte om onverwachtse kansen te benutten, zonder richting te verliezen. Door steeds te toetsen of jouw business jouw missie raakt, kun je bijsturen waar je afdreef en je missie verrijken bij nieuwe inzichten.
Benut dus jouw gevoel als tool, zodat je jezelf in staat stelt om jouw prestaties te overtreffen. Naast mooie resultaten, maakt het vooral ook de weg naar jouw doelen waardevol.
Compact en krachtig.
Boek dan een visiesessie om jouw verlangen, aanbod en unieke werkwijze in 1 beeld te krijgen.
Gun jezelf een ontwikkelassessment om in slechts 1,5 uur jouw goud te pakken te krijgen die je bij jouw missie gaat brengen. Vind jouw unieke kracht waarmee je met weinig energie veel resultaat boekt.
Heb je jouw visie & kracht scherp, maar wil je meer grip in de vertaling naar de dagelijkse praktijk? Boek dan een organisatiescan voor concreet overzicht van jouw missie, doelen en actiepunten in 1 sessie.
Zie jouw fijne strategie weer haarscherp en geniet van de focus, energie en vooruitgang!
DIN helpt bedrijven in de groei van hun onderneming. DIN is gevestigd in het Westland.
De kracht van DIN ligt in het mobiliseren van mensen.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 - 53 13 09 85
LinkedIn
Facebook
YouTube Channel
Instagram