EEN CRISIS IS EEN IJKMOMENT VOOR LEIDERSCHAP
Les 1: “Handel niet naar het eerste appèl dat op jou gedaan wordt.”
Mensen zijn in een crisissituatie geneigd om zich RIGIDE te gaan gedragen. Door angst en onzekerheid grijpen ze terug op eerdere ervaringen. De behoefte aan structuur en voorspelbaarheid neemt toe. Dat nodigt uit om de touwtjes strak aan te trekken, terwijl het juist nodig is om ALTERNATIEVE OPLOSSINGEN te verzinnen. Voorkom conservatief gedrag en organiseer de dingen zo, dat medewerkers hun eigen verantwoordelijkheden kunnen pakken.
Lees in dit artikel HOE je dat doet. Ik geef je concrete tips voor jouw organisatiestructuur + tools hoe jij en jouw team kunnen excelleren in de crisis.
Niet hoe slim je bent, of hoe sterk je bent, maar hoe goed jij je kunt aanpassen bepaalt jouw succes in ondernemen. Ontken de crisis niet, maar treedt het met open vizier tegemoet.
Door de formele hiërarchieën flink uit te dunnen, word je als organisatie flexibeler en kun je sneller meebewegen.
Verander jouw ‘rang’ naar een ‘rol’. In plaats van 1 functie, kun je zo meerdere rollen invullen. Bijvoorbeeld de rol van ‘intern projectmanager’ en ‘coördinator van de specialisten’.
Verander van aansturen naar het mogelijk maken in kaders. Je zult merken dat als jouw leiderschap niet gebaseerd is op positie en op macht, je juist gezag krijgt vanuit integriteit en betrouwbaarheid.
Stel wel duidelijke doelen en sta er, maar laat de mensen de route naar succes bedenken om het beste in hen naar boven te halen. Mensen weten vaak heel goed waar ze goed in zijn en werken met anderen op die basis samen.
Ik zie dat medewerkers met mooie initiatieven komen als zij worden uitgenodigd om mee te denken. Jij kunt het persoonlijk leiderschap (of intern ondernemerschap) van de medewerkers laten toenemen, hoe gaaf is dat?!
Geef ruimte en aandacht en stel gerust vragen als:
“Welk plan zie jij voor je?”,
“wat wil jij graag doen?” of
“waar wil jij verantwoordelijkheid voor nemen?”
Zo kunnen niet alleen jouw mensen, maar ook jijzelf excelleren en laat je zien dat jij terecht de leider bent.
Er zijn empathische leiders nodig, met zelfvertrouwen en optimisme, waardoor ze meer energie geven aan de mensen die het verschil moeten maken. Als jij als leider de moed hebt om stil te staan en in de spiegel te kijken, zul je jouw mensen niet alleen door de crisis heen helpen, maar ook een leiders blijken te zijn met een toekomstvisie.
Reputaties worden niet alleen verloren, maar ook gewonnen ten tijden van crisis.
-> Mail me op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. als je met coaching een volgende stap in jouw leiderschap wilt maken.
DIN helpt bedrijven in de groei van hun onderneming. DIN is gevestigd in het Westland.
De kracht van DIN ligt in het mobiliseren van mensen.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 - 53 13 09 85
LinkedIn
Facebook
YouTube Channel
Instagram