Mijn dochter van 5 liet mij trots deze verftekening zien. Grappig, ze had het schaap met de vijf poten gemaakt! In deze werkgeversmarkt zoekt iedereen er naar. Oké, het schaap met de vijf poten bestaat niet, maar je wilt wel graag een echte topper om het team of zelfs het bedrijf naar het volgende niveau te kunnen brengen. Maar hoe beweeg je, met al die kapers op de kust, de juiste kandidaat naar JOUW vacature?
De vacaturetekst is nog steeds het meest gebruikte middel om een vacature in te vullen. Een filmpje is prima als teaser (livestream zie je nu ook vaak), maar daarna is het zaak om de aandacht vast te houden.
Gebruik deze 7 tips bij het opstellen van jouw vacaturetekst om het juiste top-talent aan te trekken.
Even geen tijd? Ik help je graag bij het opstellen van jouw vacaturetekst.
7 tips voor het vinden van het schaap met de vijf poten
Je krijgt wie je vraagt. Een goede omschrijving van de gewenste kandidaat is dan ook een belangrijke start. Denk bij het schrijven van je gehele vacaturetekst dan ook vanuit de kandidaat. Houd bijvoorbeeld rekening met het functieniveau:
- MBO’ers zijn doeners en willen lezen over hun werkzaamheden (geen taken!)
- HBO’ers en WO’ers willen lezen wat hun verantwoordelijkheden zijn.
Let op! Het is geen functieprofiel. Schrijf in de taal van de doelgroep, in korte leesbare zinnen. Bedenk steeds wat de doelgroep enthousiast maakt.
→ Tip: Vermijd clicheteksten en moeilijke woorden.
Leg containerbegrippen als 'dynamisch', 'flexibele instelling', en 'proactieve houding' uit: wat houden deze in bij jouw bedrijf?
85% van de medewerkers kiest de baan om de inhoud van de functie. Sla in je beschrijving daarom een goede brug naar de dagelijkse praktijk.
→ Tip: Maak een feitelijk en beeldende omschrijving van hoe de werkdag en het team eruit ziet, zodat de baan echt gaat leven voor de kandidaat. Het is een wervingsadvertentie, geen functieprofiel!
Laat de context van de functie goed tot de verbeelding spreken door de afdeling te beschrijven, de bedrijfscultuur, sfeer, collega’s en de directe leidinggevende.
Vergeet geen essentiële informatie te vermelden, want dan haken sollicitanten af. Vermeld in ieder geval de taken, het type dienstverband en het salaris. Vermijd afkortingen.
→ Tip: Laat weg wat weggelaten kan worden. Hoe concreter, hoe beter!
Het is overigens goed om de werklocatie vroeg in de vacaturetekst te noemen, aangezien reisafstand voor werkzoekenden nog belangrijker wordt gevonden dan de inhoud van het werk.
Dat concreter beter is, blijkt uit onderzoek van de Intellegence Group:
Ergernissen top 6 van sollicitanten |
|
1. |
Onduidelijke functieomschrijving |
2. |
Spelfouten in de tekst |
3. |
Functie-eisen zijn niet duidelijk of ontbreken |
4. |
Salarisindicatie ontbreekt |
5. |
Veel clichés in de tekst |
6. |
De standplaats ontbreekt |
Schrijf het geheel in een scanbare structuur. Begin met wat het belangrijkste is voor de kandidaat en gebruik inhoudelijke tussenkoppen.
Geef een heldere functieomschrijving met 2-4 concrete criteria in een verleidelijk aanbod.
→ Tip: Voorkom multi-interpretabele functie-eisen
‘MBO/HBO-niveau’, kan voor een HBO’er geïnterpreteerd worden als te weinig uitdaging en voor een MBO’er kan het juist afschrikken. Ook kan de vermelding dat iets “een pré” is onnodig afschrikken, of de functie juist naar beneden halen. Maak dus keuzes in de harde eisen en laat de rest weg.
Sluit actief af en zet aan tot reageren en vragen stellen.
Met je vacaturetekst in de hand kun je meteen de kans grijpen om te werken aan de merknaam die je als werkgever neerzet (ook wel employer branding genoemd). Verkoop daarom niet alleen de baan, maar ook jou als werkgever.
Enthousiasmeer en val op! Stel een goede, onderscheidende omschrijving op van wie je bent als werkgever, wat de kernwaarden zijn, of wat je drijft in het leiden van jouw onderneming.
Zorg uiteraard voor een mooie en verzorgde lay-out dat aanspreekt.
Je vacaturetekst is pas effectief om talent aan te trekken als het goed gevonden wordt.
Maak je vacaturetekst zoekmachinevriendelijk door de functietitel en veelgebruikte zoekwoorden regelmatig in de vacaturetekst te verwerken.
→ Tip: De eerste 155 tekens zijn belangrijk ivm de zichtbaarheid op google. Waarmee kun jij je kandidaat verleiden om verder te lezen. Welke punten vindt jouw doelgroep belangrijk? Prikkel gelijk in die eerste zinnen die het meest worden gelezen.
De piek voor het zoeken op de p.c. ligt rond 9 uur ‘s-ochtends, de piek voor het zoeken op de telefoon ligt rond acht uur ‘s-avonds.
→ tip: Bedenk dat de piek in reacties twee dagen voor de sluitingsdatum ligt. Vermeld daarom een sluitingsdatum en leg deze datum niet te ver weg. Twee weken geeft vaak voldoende tijd om te reageren en bevordert een efficiënte procedure.
Mijn dochter heeft haar schaap met de vijf poten gevonden. Ben jij nog op zoek?
Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., dan help ik je graag om jouw bedrijf en vacature goed op de kaart te zetten.
bron: Hogeschool voor recruitment
DIN helpt bedrijven in de groei van hun onderneming. DIN is gevestigd in het Westland.
De kracht van DIN ligt in het mobiliseren van mensen.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 - 53 13 09 85
LinkedIn
Facebook
YouTube Channel
Instagram